Othman classic Rast Maqam in Turkish Drama

Turkish dramas have been a big hit all over the world.
I’m going to take a deeper look into the Middle Eastern classical music used in Magnificent Century.
I’m going to take a deeper look into the Middle Eastern classical music used in Magnificent Century from the perspective of a Middle Eastern folk instrumentalist.

Classic in ethnic music ?

Classical music has a strong image of Western classical music, but as shown in the drama, the Ottoman Empire once ruled the Mediterranean world from the Middle East, and the tradition of Ottoman classical music (Middle Eastern classical music) has been passed down in Istanbul.

What do you think?
I think you can feel the graceful atmosphere of the Ottoman court with the smooth and smooth melody.
I think you can feel the graceful atmosphere of the Ottoman court.
Let’s see what kind of person made this. Let’s take a look.

The alleged composer, Abdülkadir Meragî, is an Azerbaijani-born musician from Central Asia.
The composer, Abdülkadir Meragî, was a Central Asian musician born in Azerbaijan.
It was composed when Istanbul was still the capital of the Eastern Roman Empire.
It was composed before the Ottoman court was established in Istanbul.

Maybe classical music is far from our lives.
It’s so far away from our daily life
You may think that it is a little difficult to get used to.
However, this music may be surprisingly easy to listen to.

The reason for this?
I guess one reason is that the musicians playing are modern people.
But there is another reason.
Another reason is that it is based on the Maqam Rast melody, which is relatively familiar to us.
But another reason is that it is based on the Maqam Rast melody, which is relatively familiar to us.

The fine and beautiful world of microtones

One of the characteristics of classical music in the Middle East is
Microtones.
This is a sound that cannot be expressed on the piano.

As you can see in the score of this piece
The upside-down ♭ is the microtonal.
The interpretation of microtones varies from region to region and from person to person.
According to this document, the inverted flats in Turkish Ottoman classics are lowered by one-ninth.

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_makamより引用

For some reason, the Turkish notation is written four degrees higher than the actual notes, even though it is based on Western notation.
The Turkish notation is somehow written 4 degrees higher than the actual notes.
If you’re not familiar with it, you might get confused. So I prepared a score based on real notes.
I’ve prepared a score based on real notes.
Please refer to it😌.

One ninth, by the way.
Can you hear that fine a pitch?


You might be thinking.
In fact, I play this kind of music myself.
But because I grew up with Western music for a long time
I also have a feeling that I am pulled by the Western scale system.
There is a sense of being pulled by the Western scale system.

Especially the Rast melody
The Rast melody in particular has a strong impression of the Do-Re-Mi scale.
I guess I don’t have a choice.

This is a personal feeling.
Contemporary Turkish musicians
There is a lot of interaction with Western music.
I have the impression that many of them play music that is much closer to Western scales than other Middle Eastern classical music such as Iranian and Egyptian.
I have the impression that many of them play music that is quite close to the Western scale.
However, the way they construct phrases and add ornaments
However, the way they construct phrases and add ornaments is clearly different from Western music.
I’ll talk about this in the next article.

コメントする

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です

トルコドラマ【オスマン帝国外伝~愛と欲望のハレム~】の中東クラシック音楽とは?

このところ世界で大ヒットと飛ばしまくる
トルコドラマの中でも日本でもポピュラーな作品
オスマン帝国外伝~愛と欲望のハレム~でも使われてる音楽についてオリエント民族楽器の演奏者の視点から深堀りしますね。この記事をみることで、いままであまり日本では紹介されていなかった西洋音楽にはないオリエンタル中東音楽の魅力を知り新しい文化にふれることでみなさんの暮らしが豊かになります。

かぎりなく優美な中東オリエントの古典音楽とは

クラシック音楽=西洋音楽クラシックのようなイメージが強いのですがドラマにみるようにかつて中東から地中海世界を広く支配していたので、かつての帝都イスタンブールにはオスマン古典音楽(中東のクラシック音楽)の伝統が受け継がれています。ドラマオスマン帝国外伝でもこちらの楽曲は、たびたび使われていました。

中世のオリエント世界の音楽家とは

この楽曲の作曲者とされるAbdülkadir Meragîは14世紀のアゼルバイジャン生まれの中央アジア出身の音楽家、日本でいえば鎌倉時代のおわりごろ、ヨーロッパでいえばアルハンブラ宮殿で有名なスペインの南部がイスラム圏だったころ、つまりバイオリンとかギターが誕生するずーっと昔ってことですね。
いまでは、危ないイメージがあるかもしれない中東ですが、西洋文明の発達する以前から、音楽においても先駆的な役割を果たしてきました。

そんな昔のこと、今の私たちになーんにもカンケーないでしょ?と思うかもですが、いまでもインドアラビア数字が世界中で使われているように過去の偉大な業績の蓄積の上に私たちの暮らしがあります、西洋音楽の発展する土台になったのはこうした音楽家の業績が大きいのは明らかなので、音楽がホントにすきだったら学ばないのはもったいないですよね。

オリエント音楽が西洋音楽よりも微細で優美な理由

こちらは私たちが2021年東京ジャーミイ・トルコ文化センターで演奏したものです。 
いかんせん、音量がちいさい楽器なので、このときはマイクをつかいました。

かぎりなく美しい微分音の世界

もしかしてクラシック=古典というと敷居が高いというか、ちょっととっつきにくいかなと思われたかもしれないですが、この楽曲は意外にききやすいかもしれません。中東のクラシック音楽の特色のひとつとして微分音(マイクロトーン)ピアノでは表現できない音が使われていてます。  

この楽曲の譜面にみるような
♭が逆さになったのが微分音です。
微分音は地域や個人によって解釈がことなりますが
こちらの資料によるとトルコのオスマン古典の逆♭は9分の1だけ下がった音ということになります。

https://en.wikipedia.org/wiki/Turkish_makamより引用

トルコ譜面はどういうワケか西洋譜面をつかっているにも関わらず実際の音より4度上にかかれているので、慣れてないと混乱してしまうかもしれないです。ということで実音に基づいた譜面を用意しましたので参考にしてください😌
シンプルな譜面とメロデイなので、どんな楽器でもチャレンジ可能です、ぜひやってみてくださいね。

 

 

コメントする

メールアドレスが公開されることはありません。 が付いている欄は必須項目です